10 April 2009

BN BULI BERUBAH....?

Ini adalah beberapa petikan daripada artikel LIZ CHONG yang bertajuk MENGENALI MALAYSIA ADALAH MENCINTAI MALAYSIA (To Know Malaysia Is To Know Malaysia)....
[Liz Chong telah dibesarkan di K.L. dan telah belajar di London School of Economics dalam bidang "Kerajaan dan Undang-Undang". Beliau memperolehi M.Sc. dalam bidang Comparative Politics di L.S.E. dan pernah bertugas sebagai wartawan untuk Bloomberg dan The Times. Beliau kini menetap di London.]

(1) ".....It appears that we inhabit an entirely parallel world to our politicians. Government officials receive kindly coverage in the newspapers and it seems that their words become the gospel truth the more often they are repeated. This is common throughout much of Asia. Yes, it is ultimately “Malaysia, truly Asia”.

(2) "....There is one set of rules for the powerful while the rest of the country must contend with another. A great hole has been torn in our social fabric by the breakdown of the legal system and the corrosive impact of rapid urbanisation...."

(3) ".....There are those who choose to migrate, packing up and saying goodbye to all they have known, loved and despised. And then there are the young who stay on abroad after finishing their degrees. Some have parents and grandparents who urge them not to return..... So young Malaysians stay away in pursuit of opportunities few could have at home unless they are well-connected...... But I also recognise that London has always been purely meritocratic as far as I’m concerned. I came here not knowing a single soul and managed to secure good jobs by virtue of my abilities. I have never felt that I was denied a job because of the colour of my skin or my family’s lack of familiarity with the CEO....."

******************

Artikel oleh Liz Chong ini menarik perhatian saya. Macam dia cerita apa yang sedang di alami oleh kebanyakan rakyat Malaysia. Kalau lah Kerajaan BN masih tertanya-tanya apa yang telah menyebabkan tsunami politik pada Mac 2008 dan baru-baru ini satu lagi TEMPELAK dari penduduk Bukit Gantang dan Bukit Selembau... maka artikel ini menceritakan sebahagian besar rintihan rakyat Malaysia. Tiada guna berjuta reformasi dijanjikan kalau tiada satu inci pun tindakan konkrit dari Kerajaan BN untuk meyakinkan semula rakyat kepada timbangan yang nampaknya dalam penggal terakhirnya untuk memerintah negara.

Pertama.... Liz Chong menyatakan bahawa pihak Kerajaan mendapat liputan positif dari pihak media massa dan apa yang diungkapkan Kerajaan adalah segala-galanya BENAR.... Gospel Truth orang putih bilang. Penyalahgunaan media sebegini yang sebenarnya telah memberikan tanggapan yang negatif rakyat terhadap Kerajaan BN. Bagi saya....media kita (terutama media tradisional) takut untuk mengkritik Kerajaan..... nanti kana tarik lesen... nah habis periuk nasi dorang. Jadi KEBEBASAN media sebenarnya tidak wujud.

Kedua.... kami rasa macam ada 2 set undang-undang yang dipakai. Satu untuk Kerajaan BN dan yang satu lagi untuk yang lain-lain macam sia ini. Kalau orang-orang pembangkang rasa-rasa macam buat salah.... capat betul tindakan yang dibuat... tapi bila Kerajaan yang buat salah... pihak yang bertanggung-jawab macam mau kasi slow tu siasatan dan pendakwaan. Satu contoh yang ketara... macam ada selective prosecution yang dijalankan oleh BPR (sekarang ini MACC). Rakyat biasa macam saya ini... nampak bah apa yang berlaku.... orang kampung macam saya ini buli rasa bah... itu timbangan berat sebelah. Jadi.... kalau mau rakyat sokong.... betulkan itu timbangan.... kasih rata dia... orang undang-undang suka cakap ini ungkapan.... JUSTICE MUST NOT ONLY BE DONE... BUT IT MUST BE SEEN TO BE DONE. Dalam hal ini.... saya rakyat biasa.... tidak rasa ini berlaku...saya tidak nampak ini berlaku. Sia mau kasi tau Kerajaan BN... kalau mau berubah... BERANILAH BERUBAH.... rakyat bukan bodoh... rakyat bukan buta.... kami nampak apa yang berlaku.... dan saya tiada masalah dengan Kerajaan BN kalaulah BETUL-BETUL dia berubah.

Ketiga.... ungkapan ini adalah benar... BUKAN APA YANG KAU TAU.... TAPI SIAPA YANG KAU TAU... Ini kenyataan... ini kebenaran. Dari mencari pekerjaan saaaampai apply kontark juta-juta... semua perlu SIAPA YANG KAU TAU! Bukan itu saja... warna kulit kaupun buli menentukan samada kau dapat itu jawatan.... warna kulit kau buli menentukan kau dapat itu kontrak atau tidak. Bukan pasal kau ada kelulusan.... bukan pasal kau ada keupayaan. Kita jangan pigi jauh bah... kita tanya saja sama Kerajaan BN Sabah pada ketika ini. Cuba gia kamurang kasi keluar statistik perlantikan dalam jawatan awam menurut kaum... Rata-rata kita nampak siapa yang dilantik..... cuba kasi keluar statistik kalau berani.... Kasi keluar statistik perlantikan dari tukang sapu saaaaaaampai pegawai tinggi Kerajaan. Ketidakseimbangan begini lah yang telah membuat rakyat muak. Nda payah bah kamurang mau buat kajian mendalam kanapa jadi tsunami Mac 2008.... kamu tau apa yang sudah dan sedang berlaku. Jadi.... jangan lagi tanya KENAPA.... satu saja... BERANI BERUBAH.... rakyat bukan dungu... rakyat bukan berhati batu....rakyat buli menilai semula. Ini sudah tatap. RAKYAT BULI BERUBAH... BN BULI BERUBAH?

No comments: