06 April 2009

Sabah Tidak Diabaikan -Dr. Max

Petikan dari Daily Express:
Kota Marudu: The Federal Government had never neglected development programmes in Sabah and Sarawak but had always tried complement development in the peninsula with that of Sabah, Sarawak, especially in education, said Science, Technology and Innovation Minister Datuk Dr Maximus. "We are very lucky to have a government that was always concerned with the well being of its people and education, including in Sabah and Sarawak.
**************************

Banyak bah sia mau cakap nie... antara dia sia mau kasi tau Dr. Max... KAU TAMBIRANG NUMBUR SATU! "Sabah tidak pernah diabaikan"? Betul bah Max... nda pernah diabaikan kau bilang? Cuba kita bandingkan 2 saja (ada baaanyak lagi...) senario pembangunan di Semenanjung sama di Sabah...

JALANRAYA

Semenanjung punya jalanraya bukan main hebat lagi.... siapa pernah pigi sana tau apa yang sia cakap. Lebuhraya Timur-Barat, Utara-Selatan.... kiri kanan.... Sampai jalan kampung dorang pun kana aspal sampai tangga rumah. Di Sabah.... nah kau tingu lah bah Dr. Max keadaan Jalanraya kita...kau Y.B. Kota Marudu... ada fight kah tu "highway" K.K. - Kota Marudu sama tu lebuhraya di Semenanjung? Lebih kurang 46 tahun sudah kita merdeka melalui penubuhan Malaysia.... kalau mau kasi gred jalanraya kita dari markah 1 hingga 10.... sia rasa dapat markah 1 saja... itupun markah kesian. Tidak di abaikan?


PELAJARAN


Ini pun kau mau buhung kah Dr. Max? Kau ingat orang Sabah nda nampak kah jurang perbezaan diantara Semenanjung dan Sabah. Kau ingat kami nie buta? Di Kampung Sulit dan Kampung Binajar Baru di Daerah Paitan... para pelajar hanya buli hadir kelas 14 hari SETAHUN SAHAJA! Kenapa? Dorang nda mampu kasi keluar RM15 sehari bikin tambang feri pigi sekolah dorang yang lebih kurang 80 kilometer jauhnya dari kampung dorang. Mereka terpaksa berjalan kaki selama empat setengah jam untuk pergi dan balik ke sekolah mereka! Kita mau masuk 46 tahun sudah nie merdeka melalui Malaysia, tidak patut masih ada keadaan sedih macam ini (Daily Express 18/3/2009). Di Semenanjung... kau nda buli dangar ada pelajar jalan kaki empat jam sehari untuk pergi dan balik dari sekolah dorang. Tidak di abaikan Dr. Max?

Jadi Dr. Max... apa macam kau bilang Sabah TIDAK PERNAH DIABAIKAN Oleh Kerajaan BN? Apa bah kau cakap ini? Sia tingu kamurang nie sudah hilang matlamat perjuangan kamu... bukan lagi untuk rakyat Sabah... tapi untuk mempertahankan kedudukan dan pangkat kamurang saja. TEMBERANG PUNYA MAXIMUS ONGKILI!

No comments: